perjantai 7. kesäkuuta 2013

Kaikki alkaa selviämään...

Niinpä sitä juuri ennen Vappua sitten mentiinkin labraan sokerirasitukseen ja niin paljon kuin olin peloitteluita kuullut litkun makeudesta mulle se oli kuin pari normi lasia limpparia :D

Samalla otettiin kaikki muutkin kokeet kilpirauhasta ja kolesteroolia myöten.

12h syömättä ja sitten menoksi, ensin otettiin normi paastosokeri ja sitten vedettiinkin kaksi lasia litkua, odottelua parisen tuntia ja seuraavat kokeet, hieman pisti jännittämään koska tunsin itsekkin että jotain on vialla ja olinkin jo ehtinyt sen verran päättämään että olin tilannut kuukauden paketin Terveysmarketista Nutrilett tuotteita joilla saisin painon pudotuksen alkuun ja jatkaisin sitten aikanaan itse.
Sairaalloisen ylipainon kanssa ikäni elettyä tiesin että tarvitsen alkuun kunnon sysäyksen ja tarkan dietin jolla aloitan kuin se että päätän olla vain syömättä tiettyjä asioita - tuosta olisin lipsunut jo varmaan ensimmäisen päivän aikana. Hyvänä motivaattorina toimi se ettei luontoni anna periksi jättää kaappin lojumaan 130e edestä ruokaa olkoonkin se pussissa ;)

Viikon päästä kokeista jouduinkin sitten lääkäriin jalkani takia joka vinksahti nilkasta töihin lähtiessä ja samalla kerralla päätinkin kysäistä sitten verikokeiden tuloksia - jotenkin en yllättynyt kuullessani että ensinäkin että kolesteroolini oli hälyttävän korkealla (7,3) ja toisekseen minulla on toisen asteen diabetes (arvot olivat 11,2 ja 17,4 !! ). Osasin näihin jo varautua joten tulokset eivät tulleet yllätyksenä.
Kilpirauhas arvoissa ja muissa arvoissa ei mitään vikaa, kaikki viitearvojen puitteissa ja verenpainekkin oli hienosti 122/82 :)

Viikko lääkäristä menin sitten 14.5 diabetes hoitajalle kuulemaan taudista, opettelemaan verensokerin mittausta ja kuulemaan miten tästä eteen päin.
Totta kai ensin otettiin nuo ärsyttävät mitat ja painot ... mittaa 158cm, vyötärönympärys 130cm (järkyttävää!!) mutta mikä yllätyksellisintä painoa oli VAIN 114kg (normaalisti olen aina ollut 120kg tai enemmän) joten olin onnistunut johonkin kadottamaan jo pienen osan itsestäni :) Pienet ilot !

Kotiin lähdettiin verensokerimittari kainalossa, paljon tietoa lääkityksestä, tsempitykset jatkoon ja lääkäriaika viikon päähän jolloin aloitetaan sitten lääkitys sekä diabetekseen että kolesterooliin.

Tästä on suunta eteen päin ja ylös päin tai siis alas päin painossa ainakin :D


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti